17. ročník Ledové Prahy

Tiskové zprávy:

Záštity:

Ze zpráv od účastníků:
po kliknutí se zobrazí celá zpráva

LEDOVÁ PRAHA
Třídenní výlet s Pionýrem do Prahy se mi moc líbil. Na Pražském hradě jsme viděli výměnu stráží. Divila jsem se, že musí stráže stát na místě bez hnutí. Zastavili jsme se i u Staroměstského orloje a dívali se na pochodující apoštoly.

Nejvíc mě to bavilo v bazénu. A v krokodýlí zoo to bylo také moc hezké, jak ta paní krmila Gerharda a Andulku.
Příště pojedu zase.
Renatka Pávková (10)
PS 8. března Jindřichův Hradec
LEDOVÁ PRAHA 2017
Jeden den pololetních prázdnin bývá vždy pro děti volným dnem a zároveň příležitostí k návštěvě historických, kulturních i přírodovědných pamětihodností v našem hlavním městě. V těchto dnech se můžeme zúčastnit akce, Ledová Praha, kterou pořádá Pionýr a Nadace Dětem 3. tisíciletí.

I děti, ze Závodí, se této akce pravidelně zúčastňují a každým rokem poznávají něco nového. Něco, na co se v životě vzpomíná, něco, co jim může rozšířit obzor informací.

Děti z Berouna – Závodí se Ledové Prahy zúčastnily v pátek 3. února a navštívily botanickou zahradu a Národní muzeum. Cíl, který si daly, opravdu bezezbytku splnily. Od školy odjíždíme v osm hodin. Letos je Ledová Praha, opravdu „ledová“. Do Prahy přijíždíme kolem deváté hodiny a naše první zastavení je v botanické zahradě s návštěvou skleníku Fata Morgana. Cesta ke skleníku byla opravdu zajímavá s mnoha přírodními překážkami. Vždyť po ledovce, co člověk může očekávat. Přesto všichni úspěšně zdolali stoupání po ledu a již se těšili do skleníku. Cestu jsme zdolávali vinici svaté Kláry, na jejímž vrcholku se tyčila kaple. Odtud se pak dostáváme k Fatě Morgáně. Vcházíme do přístupové haly, odkládáme batůžky a oblečení, neboť procházet budeme tropickým skleníkem. Už se nemůžeme dočkat, co všechno zde bude. Po krátké chvilce jdeme na prohlídku. Pozoruhodná expozice je rozmístěna na 1800 metrů čtverečních a rozdělena na tři části s odlišnou teplotou a vlhkostí. První část představuje vegetaci tropů a subtropů, kde se nachází rostlinstvo přizpůsobené extrémnímu suchu a slunečnímu záření. Druhá část se pak mění na průchod tropickým jezerem. Je to největší sladkovodní nádrž v České republice, kterou prosklený tunel dělí na dvě části – floru a faunu Starého a Nového světa. Poslední část nám přiblíží prostředí vysokých tropických hor. Jedinečná je expozice štolových hor Venezuely, kde po celý rok kvetou masožravé rostliny.

Po prohlídce skleníku Fata Morgana odcházíme zpět k autobusu a přesouváme se do Nové budovy Národního muzea v Praze. Zde navštívíme novou přírodovědnou expozici, Archu Noemovu. Podobně jako v mýtické arše se na výstavě Archa Noemova setkáváme s velkým množstvím živočichů. Tentokrát se nejedná o záchranu před zničující potopou světa, pocit, že život zvířat je v nebezpečí, přetrvává. Expozice odhaluje krásu a rozmanitost živočišných forem na Zemi a přitom upozorňuje na nová rizika, která druhová bohatství zvířat na naší planetě ohrožují. Při prohlídce jsme si mohli ověřit naše znalosti o zvířatech. Při prohlídce vždy objevíme něco nového, jiného, co jsme ještě neviděli či neslyšeli. A tak z Národního muzea, přestože hodiny byly neúprosné pro náš čas, se nám vůbec nechtělo.

Den pololetních prázdnin jsme si opravdu užili a již se těšíme na další rok. Odcházíme na autobus a docela zmrzlí a i trochu unavení ze zimního ledového počasí odjíždíme zpět. Máme na co vzpomínat a doma jistě budeme mít o čem vyprávět.
Květa Hrbáčková
PS Beroun-Závodí
LEDOVÁ PRAHA 2017
Ve dnech 3. – 5. 2. 2017 se naše pionýrská skupina opět zúčastnila již tradiční akce Ledová Praha. Letos jsme navštívili Muzeum Karla Zemana, shlédli orloj na Staroměstském náměstí a pak byli v Muzeu kostek.

V sobotu jsme měli prohlídku Vyšehradu a odpoledne byli v Muzeu Policie ČR. Večer jsme se zúčastnili v Kongresovém centru koncertu Děti dětem, kde jsme převzali Putovní pohár předsedy vlády ČR za výtvarné a rukodělné činnosti. V neděli jsme ještě navštívili Hrad a potom spokojeni odjeli domů. Již dnes se těšíme na příští ročník Ledové Prahy – určitě zase přijedeme.
Ivana Copková
PS Brodek u Prostějova
PIONÝŘI Z HOLEŠOVA SI LEDOVOU PRAHU OPĚT MOC UŽILI
Letošní celostátní akce Ledová Praha se uskutečnila v termínu 3. – 5. 2. 2017. Již tradičně se na tuto akci sjely děti z celé České republiky, z různých pionýrských skupin, domů dětí a škol. Na této akci jsme nechyběli ani my, členové PS M. Očadlíka Holešov. V Praze jsme prožili opět prodloužený víkend plný zajímavostí a nového poznání.

V pátek jsme navštívili Senát a vydali jsme se na večerní plavbu po Vltavě. Prošli jsme se po Karlově mostě a navštívili muzeum Bedřicha Smetany. Den jsme ukončili noční procházkou na Pražský hrad. Zážitkem pro nás bylo, že jsme se ten den stali posledními návštěvníky hradu, za kterými se zamkla brána. Sobotní den jsme zahájili návštěvou muzea Strašidel a pražských pověstí, potom jsme vyjeli lanovkou na Petřín, zajímavá pro nás byla také expozice Retro v nové budově Národního muzea. Sobotní večer jsme již tradičně strávili v Kongresovém centru na jubilejním dvacátém koncertu Děti dětem. Koncert se nám opět velmi líbil, vystoupili v něm různé soubory a jednotlivci, kteří byli úspěšní v rámci Pionýrského Sedmikvítku. Měli jsme radost, že mezi nimi byly také kroužky z Holešova, Sundance a Společenský tanec. Na závěr koncertu vystoupila zpěvačka Heidi Janků, která všechny zvedla z útulných křesel, a celý sál při jejich písničkách tančil a tleskal. Při poslední písničce bylo úplně plné pódium dětí, které vytvořily Heidi krásné „křoví“.

V neděli nás čekalo nejdříve balení a úklid, a hned potom jsme se z ubytování vydali na Barrandov, kde jsme si prohlédli expozici výstavy Anděl Páně 2. Navštívili jsme také kostymérnu, ve které jsme si mohli vyzkoušet různé klobouky a doplňky, to se nám opravdu moc líbilo. Potom jsme v rámci areálu Barrandova zavítali také do budovy televize Nova, kde jsme se společně vyfotili. Z Barrandova jsme už odjížděli zpět domů. Čekalo nás jen krátké zastavení na oběd v Průhonicích. Ledová Praha se nám opět velmi líbila, poznali jsme spoustu nových míst a prožili společně mnoho nových zážitků. Děkujeme všem dospělákům za přípravu programu. Děkujeme také organizátorům za možnost zúčastnit se tak skvělé akce. Už teď se těšíme na Ledovou Prahu 2018.
Jarmila Vaclachová
PS Dr. Mirko Očadlíka Holešov
TENTOKRÁT JSME SE ROZDĚLILI PODLE ZÁJMŮ
V letošním roce Pionýrská skupina Jince připravila tři výpravy na Ledovou Prahu. Poprvé se zúčastnili nejmladší pionýři z oddílu Trilobit, kteří navštívili stálou expozici Noemova archa v Nové budově Národního muzea. Poté se vydali do Holešovic do Mořského světa. Největší dojmy si ale odnášeli z interaktivní výstavy Ať žije Hurvínek v Muzeu Hlavního města Prahy.

Starší členové šachového kroužku a jejich kamarádi se věnovali prohlídce Síně tradic české a československé kopané. Největší pozornost budily portréty nejslavnějších reprezentantů a trofejí. Poté se výprava ze Strahova přesunula na úpatí Vítkova. Ve vojenském historickém ústavu to byly především expozice mapující 1. světovou válku a první republiku, ti aktivnější stihli i výstavu o 2. světové válce. Další zastávkou byl památník na vrchu Vítkově. Tentokrát jsme vyslechli podrobný a zajímavý výklad u hrobu neznámého vojína (přesněji dvou vojínů) a v přilehlých prostorách. Naší pozornosti neušel ani prapor 13. dělostřelecké brigády „Jaselské“ Jince, u níž sloužili dva účastníci výpravy a navíc i rodiče některých přítomných dětí.

Z civilních prostor památníku ocenili jinečáci například Síň osvobození obloženou červeným mramorem a mozaikami. V ní jsou v nadživotní velkosti ztvárněni příslušníci jednotlivých složek Rudé armády, ale najdete tu i verše Vítězslava Nezvala, věnované osvoboditelům. Po obvodu místnosti najdeme počty padlých při osvobozování Československa, začínající 144 tisíci ruských vojáků… a významná data z osvobozování naší vlasti končící 12. květnem 1945 na Slivici u Příbrami, to znamená nedaleko Jinec. To všechno bylo v pátek. V sobotu navštívila oslabená výprava Království železnic, Muzeum Policie a také expozici Noemova archa v Národním muzeu Tak jsme zase načerpali hodně informací z historie Československa. To se bude hodit.
Miroslav Maršálek
PS Jince
VÝLET SAFÍRSKÝCH PIONÝRŮ DO LEDOVÉ PRAHY
Ve dnech 3. – 5. 2. 2017 se skupinka dětí s vedoucími vydala prozkoumat a zjistit, jak Ledová Praha funguje. Jelikož jeli úplně poprvé, jednalo se o experimentální výlet. V pátek ráno všichni nasedli na vlak a jelo se směrem do Prahy. Ledová Praha umožňuje chodit celý termín po institucích za zlevněnou cenu. Akce se letos konala již posedmnácté.

Ubytování se zajistilo v Základní škole Horáčkova, Praha 4. Páteční první zastávka byla v Muzeu Policie ČR. Další zastávka byl Vojenský historický ústav Praha. Poté Wax Museum Prague, kde stály figuríny celebrit, ať světoznámých, tak i našich českých; k tomu bylo připojeno i Muzeum útrpného práva. Ve večerních hodinách děti prozkoumávaly Muzeum pražských pověstí a strašidel a dokonce se prošly pod Prašnou bránou.

Sobotní dopoledne jsme strávili uvnitř vyhlídkového parníku, který projížděl pod Karlovým mostem. Odpoledne jsme navštívili Muzeum miniatur a museli myslet na čas, protože v šest hodin začínal koncert Děti dětem, který si všichni užili. Jedná se o koncert, ve kterém vystupují dětští finalisté Sedmikvítku a předávají se putovní poháry. Letošní rok koncert moderovala Šárka Volemanová a zvláštní host byla zpěvačka Heidi Janků.

Neděle byla už klidná, všichni se balili a chystali na cestu domů. Ta probíhala znovu vlakem, ale většinu času jsme jezdili po Praze MHD dopravou. Většina naší skupinky měla ráda především metro.
Text: Tereza Šleglová, foto: Julie Bihunová, Kateřina Králová
PS Safír Kdyně
LEDOVÁ PRAHA 2017
Říkáme jí „Ledovka“, letos už proběhl 17. ročník. A dle ohlasů malých i velkých lidiček, opět úspěšná akce. Do Prahy se sjely skupiny dětí i dospěláků ze všech koutů naší malé země. Hlavy jsme složili v prostorách pražských sídlištních škol, naše výprava dostala ubytování na Jižním Městě, na ZŠ Květnového vítězství, byli jsme tam i vloni. Paráda, pěkně jsme se rozložili, horda 26 lidiček. Náš webmaster Michal Sztefek a pár jedinců měli to štěstí, že nebyli uspáni našimi ponožkami, které po celodenním pochodování Prahou by uspaly i mamuta.

Viděli jsme toho hodně, zažili neskutečné množství úsměvných historek. Prošli jsme Království vláčků na Smíchově, několik metrů od stanice metra Anděl, viděli jsme život noční Prahy kolem Staroměstské radnice. To byl první den, pátek. V sobotu pak následoval Hrad a vše, co s ním souvisí, jako staré zámecké schody, po kterých kdysi kráčel slavný pan Karel Hašler, policejní prohlídka každého vstupujícího návštěvníka do Hradu, úžasné malé domečky přilepené k hradní zdi neboli Zlatá ulička s vystavenými zbraněmi rytířů, jejich přilbicemi v horní chodbičce kolem střílen. Vstoupili jsme do prostoru starého královského paláce, kterým kdysi zněly kroky našeho jediného císaře Karla, prohlédli si chrám sv. Víta, viděli jsme standartu, takže děti vyvodily, že pan prezident je na Hradě. Prošli jsme hlavní bránou ven z Hradu a pomalu kráčeli prudce se svažující ulicí Nerudovou na Malostranské náměstí. Malá zastávka na občerstvení v „mekáči“ a naše kroky nás vedly k mostu, na jehož stavbu bylo použito spousty vajec. Je znát kvalita tehdejších mistrů stavitelů, Karlův most, skvost Prahy. Koukli jsme do Muzea Karlova mostu na druhé straně a naše kroky pak pokračovaly k Muzeu kostek LEGO na Národní třídě. Tolik staveb z Lega jsme ještě nikdy neviděli. Tedy pokud bychom si nezajeli do Dánska do Legolandu. Naše sobotní cesta ale ještě nebyla u konce. Čekalo nás metro a cesta podzemím, opět na Anděl. Odtud pak už ztmavlou Prahou jízda tramvají na Újezd. Hurá, je tu lanovka na Petřín a slíbena noční procházka, hodiny ukazovaly pár minut do 19. hodiny. Ale ta mlha nahoře, ta byla přímo strašidelná. I dospěláci se těžce orientovali, pomohlo uvidět zdi známé též jako „hladové“. Podle nich se vedoucí Jana orientovala při cestě z Petřínu k Hradu.

Druhá noc a druhé uspávání neustále brebentících lidiček. To víte, jedna třída a tolik spáčů na jedné hromadě, k tomu zážitky z Prahy, to jen tak někdo neusne. Ale museli, museli, Jana byla neoblomná. V neděli zrána úklid, balení spacáků a karimatek, hledání ztracených ponožek, hřebenů a nabíječek. Sbaleno, přesun na hlavní vlakové nádraží, kde velký Tom s dospělákem Romanem začali boj se skříněmi v úschovně zavazadel. Chvíli to vypadalo, že ty kufry, kabely a spacáky tam snad nenacpem, ale svaly našich chlapů byly v přesile. Poslední „uf“ a bylo vše zamčeno. Náš nedělní čas byl věnován Arše Noemově v nové budově Národního muzea, kde v přízemí byla výstava „RETRO“. My velcí jsme si dole zavzpomínali na naše dětství, nahoře pak naše oči viděly spousty zvěře, která se dle báje dostala před potopou do archy Noemovy. Poslední přesun Václavským náměstím na Můstek, dál ke Staroměstské radnici, kde na náměstí pouliční umělci předváděli různé kejkle. Děti zaujali zlatí klauni, celé tělo měli pokryté zlatou barvou. No a mluvící mimino-kašpárek z kočárku, které vyvolávalo salvy smíchu všech přihlížejících. Palladium, vytoužená hodinka rozchodu, děti se fotily s kdejakou hvězdou „šoubyznysu“. Naposled sjet do metra a poslední jízda k Národnímu muzeu. Kroky nás vedou k hlavnímu vlakovému nádraží, kufry do rukou a hurá směr peron. Praho, dáváme ti sbohem, snad se zas za rok uvidíme.